Wall Of Sound
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Chat jij ook met ons mee!
Laatste onderwerpen
» *RTH* Queen Latifah - U.N.I.T.Y.
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyVandaag om 0:26 van sokratikos

» *RTH* Future Islands - Seasons (Waiting On You)
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyVandaag om 0:15 van sokratikos

» *RTH* Peter Skellern - You're A Lady
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyVandaag om 0:03 van sokratikos

» Mei 2024
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyVandaag om 0:00 van Marsha

» Marsha's jukebox (13 mei)
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 23:58 van Marsha

» *RTH* Liza Minnelli - Losing My Mind
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 23:56 van sokratikos

» *RTH* Emeli Sandé - Clown
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 23:47 van sokratikos

» *RTH* Agua de Annique - Beautiful One
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 23:40 van sokratikos

» *RTH* The Supremes - Someday We'll Be Together
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 23:33 van sokratikos

» *RTH* Andy Kim – Baby I love you
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 23:25 van sokratikos

» *RTH* Jimmy Helms – Gonna make you an offer you can't refuse
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 23:15 van sokratikos

» *RTH* Studio killers – Ode tot the bouncer
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 23:09 van sokratikos

» *RTH* Redbone – Come and get your love
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 23:03 van sokratikos

» *RTH* T-Spoon – Sex on the beach
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 22:59 van sokratikos

» *RTH* Anya – Moscow nights
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 22:53 van sokratikos

» *RTH* Pete Seeger - We Shall Overcome (live)
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 22:37 van sokratikos

» *RTH* Suede - Animal Nitrate
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 22:05 van sokratikos

» *RTH* Tommy James & The Shondells - Hanky Panky
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 21:38 van sokratikos

» Een wonderkind van 80 (20-05-2024)
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 21:22 van Grafmat

» *RTH* Julien Clerc – Si on chantait
The Battle 4: Small Faces vs Faces EmptyGisteren om 18:54 van Dave Evans


The Battle 4: Small Faces vs Faces

+5
Ries
Jan...
Mirrr
sowhat
Dave Evans
9 plaatsers

Ga naar beneden

Welke band vond je beter?

The Battle 4: Small Faces vs Faces Vote_lcap82%The Battle 4: Small Faces vs Faces Vote_rcap 82% 
[ 9 ]
The Battle 4: Small Faces vs Faces Vote_lcap18%The Battle 4: Small Faces vs Faces Vote_rcap 18% 
[ 2 ]
 
Totaal aantal stemmen : 11
 
 

The Battle 4: Small Faces vs Faces Empty The Battle 4: Small Faces vs Faces

Bericht  Dave Evans 27.09.16 18:21

In deel 4 van the Battle een strijd tussen de Small Faces & the Faces. Overigens pas ik het concept iets aan. Want ging het bij de vorige 3 battles nog om de plaat, nu gaat het puur om de vergelijking tussen de bands.


1.Small Faces

De Small Faces was een Britse rockgroep uit de jaren 60 van de 20e eeuw. Samen met The Who speelden ze een aanzienlijke rol in de Modbeweging. De leden waren Steve MarriottRonnie LaneKenney Jones en Jimmy Winston.
Hun debuutsingle, Whatcha Gonna Do About It, geschreven door Ian Samwell, kwam uit in 1965, en was een kleine hit in eigen land. Hun volgende single,I've Got Mine, haalde de hitparades niet, en Winston verliet de band.Ian McLagan nam zijn plaats in. In het voorjaar van 1966 hadden ze hun eerste grote hit vast in Engeland met Sha-La-La-La-Lee, een nummer van Mort Shuman. In de zomer van dat jaar piekte hun populariteit All Or Nothing de top van de UK-hitlijsten haalde, achteraf gezien hun enige nummer 1-hit in eigen land.
Hun eerste album, Small Faces, kwam ook uit in 1966 en bleek erg succesvol te zijn. Begin 1967 ruilden ze Decca Records in voor het Immediate Records label van Rolling Stones' producer Andrew 'Loog' Oldham. In de fameuze Summer of Love brachten ze het nummer uit waar ze nog altijd bekend om zijn: Itchycoo Park. Deze psychedelische song werd vooral gekenmerkt door een pril gebruik van phasing. De opvolger Tin Soldier gaat door als een van de krachtigste rocksongs aller tijden.
In 1968 kwam hun inmiddels vierde album uit, Ogdens' Nut Gone Flake, waarvan een kant was gebaseerd op een sprookje. Het album kreeg uitstekende kritieken, behaalde in Engeland de eerste plaats en zorgde zo voor een tweede hoogtepunt in hun carrière. Op het album kwam ook de eerder al succesvolle hitsingle Lazy Sunday te staan. De zin "Lazy sunday afternoon... I've got no mind to worry, close my eyes and drift away...." geeft een treffend beeld van de flowerpowerperiode. De elpee stak in een ronde hoes. Deze hoes kon worden opengeslagen en gaf dan de binnenkant van een tabaksdoos te zien, compleet met een pakje vloeitjes. Verder uitgevouwen werden vier zwart-witfoto's zichtbaar van de afzonderlijke groepsleden, die enigszins schuil gingen achter een gordijn van sigarettenrook.
Daarna brachten de Small Faces nog twee singles uit, maar noch het lijzige en folksy The Universal noch het hartverscheurende Afterglow of your love (waarvoor geen promotie werd gevoerd gezien de band al was ontbonden) konden het commercieel succes vanLazy Sunday evenaren.
Toen Marriott plotseling de band verliet in 1969 om, met o.a. Peter Frampton (ex-The Herd), de supergroep Humble Pie op te richten, probeerden de overige leden de Small Faces voort te zetten en rekruteerden daartoe Rod Stewart en Ron Wood. Kort daarna veranderden ze hun naam in The Faces. In de eerste helft van de jaren zeventig scoorden ze, vooral live, heel veel succes. Stewarts solocarrière kwam stilletjesaan meer en meer op de voorgrond.
In 1977 kwamen de Small Faces voor korte tijd weer bij elkaar, zonder Ronnie Lane. Rick Wills verving hem op bas. Wills ging later 13 jaar lang bas spelen bij Foreigner.
De meeste nummers van de Small Faces werden geschreven door zanger-gitarist Steve Marriott en bassist Ronnie 'Plonk' Lane. Deze talentrijke tandem is al geruime tijd overleden: Marriott kwam om in een huisbrand in 1991, Lane stierf in 1997 aan multiple sclerose. Eind 2014 overleed toetsenist Ian McLagan ten gevolge van een beroerte.



2. The Faces


Faces is een Britse rockgroep uit de jaren zestig en zeventig. De groep werd gevormd in 1969, nadat Steve Marriott de band Small Faces verliet om de eigen band Humble Pie op te richten. Nieuwe leden Rod Stewart(zang) en Ron Wood gingen verder met de oude leden van de band Ronnie Lane (bas), Ian McLagan (keyboards) en Kenney Jones, (drums). Hun elpees en liveoptredens waren bekend om de rauwe energie en wilde ritmes. Hiermee waren de Faces een belangrijke inspiratie voor latere Britse punkbands als The Damned en Sex Pistols.
Hun meest succesvolle nummers waren onder andere "Stay with Me", "Had Me a Real Good Time", "Cindy Incidentally" en "Richmond". Rod Stewarts solocarrière overschaduwde al snel die van de Faces, en de band maakte nog een studioalbum, Ooh La La, om in 1975 te besluiten uit elkaar te gaan.
Na het uiteenvallen van de band, gingen de verschillende leden hun eigen weg. Ron Wood ging bij The Rolling Stones spelen; Ronnie Lane vormde de band Slim Chance; Kenney Jones ging na de dood van Keith Moonbij The Who spelen; en McLagan werd een sessiemuzikant. Rod Stewart bouwde een succesvolle solocarrière op.


_________________
If music be the food of love, play on.
William Shakespeare
Dave Evans
Dave Evans
Beheerder
Beheerder

Aantal berichten : 25289
Registratiedatum : 04-12-08
Leeftijd : 59
Woonplaats : Meppel

Terug naar boven Ga naar beneden

The Battle 4: Small Faces vs Faces Empty Re: The Battle 4: Small Faces vs Faces

Bericht  sowhat 27.09.16 19:53

Heel duidelijk Faces, want een stuk steviger. En ook heel wat beter dan de suffe solocarrière van Rod Stewart.

_________________
Sowhat, voor al uw feesten en partijen!
sowhat
sowhat
Chief
Chief

Aantal berichten : 18711
Registratiedatum : 16-12-08
Leeftijd : 66
Woonplaats : Mokum

Terug naar boven Ga naar beneden

The Battle 4: Small Faces vs Faces Empty Re: The Battle 4: Small Faces vs Faces

Bericht  Mirrr 29.09.16 12:54

Small Faces dus (sorry Sowhat Very Happy )
Mirrr
Mirrr
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 12061
Registratiedatum : 21-12-08
Leeftijd : 60

Terug naar boven Ga naar beneden

The Battle 4: Small Faces vs Faces Empty Re: The Battle 4: Small Faces vs Faces

Bericht  Gast 29.09.16 14:10



Ik ga voor de hier (bewust??) niet vermelde optie 3 namelijk even goed/even slecht en dan voor even goed.....

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

The Battle 4: Small Faces vs Faces Empty Re: The Battle 4: Small Faces vs Faces

Bericht  Jan... 29.09.16 14:30

Wie een plaat als Tin Soldier kan maken, verdient een plek in de hemel. Alles is goed aan dat nummer. Buiten dat zijn All or Nothing, Itchycoo Park en Lazy Sunday ook fijne klassiekers en the Faces ken ik alleen van dat nummer met Rotje Stewart. Van die man krijg ik spontaan aambeien. Dus.....
Jan...
Jan...
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 5302
Registratiedatum : 18-12-08
Leeftijd : 57

Terug naar boven Ga naar beneden

The Battle 4: Small Faces vs Faces Empty Re: The Battle 4: Small Faces vs Faces

Bericht  Ries 29.09.16 14:58

Waarin klein groot kan zijn! Small Faces natuurlijk
Ries
Ries
Music-Master
Music-Master

Aantal berichten : 7078
Registratiedatum : 06-01-10
Leeftijd : 54
Woonplaats : Hoogeveen

Terug naar boven Ga naar beneden

The Battle 4: Small Faces vs Faces Empty Re: The Battle 4: Small Faces vs Faces

Bericht  snoopy 29.09.16 16:48

jan1966 schreef:Wie een plaat als Tin Soldier kan maken, verdient een plek in de hemel. Alles is goed aan dat nummer. Buiten dat zijn All or Nothing, Itchycoo Park en Lazy Sunday ook fijne klassiekers en the Faces ken ik alleen van dat nummer met Rotje Stewart.  Van die man krijg ik spontaan aambeien. Dus.....

aambeien? da's dus meer iets met faeces Very Happy
hoe dan ook....ik ben het met je eens, voor mij ook duidelijk de Small Faces.
snoopy
snoopy
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 2902
Registratiedatum : 17-12-08
Leeftijd : 63
Woonplaats : Assen

Terug naar boven Ga naar beneden

The Battle 4: Small Faces vs Faces Empty Re: The Battle 4: Small Faces vs Faces

Bericht  Roy 29.09.16 21:04

Journeyman schreef:

Ik ga voor de hier (bewust??) niet vermelde optie 3 namelijk even goed/even slecht en dan voor even goed.....

Hier kan ik mij goed in vinden. Maar optie 3 is er niet. Als ik dan toch moet kieen, dan ga ik voor de Faces.
Roy
Roy
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 2026
Registratiedatum : 11-11-09

Terug naar boven Ga naar beneden

The Battle 4: Small Faces vs Faces Empty Re: The Battle 4: Small Faces vs Faces

Bericht  forzautregivo 01.10.16 12:05

Small Faces uiteraard! Geweldige band

_________________
If I agreed with you we'd both be wrong
forzautregivo
forzautregivo
Moderator
Moderator

Aantal berichten : 5375
Registratiedatum : 09-10-12
Leeftijd : 34
Woonplaats : Amsterdam

http://www.last.fm/user/forzautregivo

Terug naar boven Ga naar beneden

The Battle 4: Small Faces vs Faces Empty Re: The Battle 4: Small Faces vs Faces

Bericht  arjanh 01.10.16 16:18

Een battle kent natuurlijk geen gelijkspel, dan zou het geen battle zijn Smile

Niet dat dit voor mij ook maar in de buurt komt van een gelikspel. Small Faces hebben een hoop gave nummers, ik heb ook een verzamelaar van ze in de kast staan.
arjanh
arjanh
Music-Maniac !!!
Music-Maniac !!!

Aantal berichten : 4684
Registratiedatum : 10-05-15
Leeftijd : 54
Woonplaats : Utrecht

Terug naar boven Ga naar beneden

The Battle 4: Small Faces vs Faces Empty Re: The Battle 4: Small Faces vs Faces

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum